woensdag 30 oktober 2013

Muziek

Onze beperkingen blijven mij verbazen. Ik las net een stukje uit ca. 1985 van een componist die zich afvroeg hoe de hartslag van een vlieg, het kiemen van zaad, het ademen van een vlo zou klinken. Hij vroeg zich af of wij op dit microniveau konden opereren en geluid konden opnemen, maar ook versterken en afspelen.

Naar mijn weten is dit vrijwel nooit geprobeerd (Leif Brush, en anderen), en me dunkt om de reden dat wij zulke verfijnde instrumenten niet kunnen bouwen. Ook zal het achtergrond lawaai te indringend zijn en overheersend. Ik heb wel eens getracht het zachte ademen van mijn kat op te nemen met een digitale recorder. Wat schetste mijn verbazing: er zit teveel ruis op! Net zoveel als bij een analoge opname. Hoe kan dit? Waarom deze vreemde beperking? Het is toch digitaal! Vanwaar ruis? Ik blijf mij verbazen.


Wie het weet mag het zeggen. Ook als iemand van akoestische experimenten met vlo-, vlieg- en andere microgeluiden weet en waar ze te downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten